Let op, geld lenen kost geld Let op, geld lenen kost geld
Nu bereikbaar 030 - 760 5000

Geen bijtelling betalen. Hoe doet u dat?

 

Weinig privé kilometers

Als u per jaar minder dan 500 kilometer privé met uw auto van de zaak rijdt, hoeft u geen bijtelling te betalen. De tarieven in 2021 zijn 8% voor elektrische auto’s en andere voertuigen zonder CO2-uitstoot (auto’s op waterstof of met zonnepanelen), 22% van de cataloguswaarde voor overige auto’s en bij oldtimers 35% van de actuele waarde.

Eigen bijdrage in mindering brengen

Een (zakelijke) eigen bijdrage kan in mindering worden gebracht op de fiscale bijtelling. Let hier dus op, wanneer u een (maandelijkse of jaarlijkse) vergoeding betaalt voor uw auto van de zaak.

Verklaring geen privégebruik

De ‘verklaring geen privégebruik’ kunt u digitaal downloaden. Deze verklaring heeft u nodig indien u beperkt (minder dan 500 kilometer per jaar) privé gebruik maakt van uw zakelijke (bestel)auto. Let erop dat u een kilometeradministratie moet bijhouden. De verklaring moet u ondertekenen met uw DigiD. Ook het intrekken of wijzigen van deze verklaring kan digitaal. Als u een kopie van deze verklaring aan uw werkgever verstrekt, kan deze uw bijtelling achterwege laten.

Controle door de Belastingdienst

Jaarlijks legt de Belastingdienst tientallen miljoenen aan naheffingen en boetes op aan automobilisten die onterecht privé in een auto van de zaak rijden. Vaak blijkt de kilometeradministratie niet te kloppen en daarom heeft de Belastingdienst de controles opgevoerd. Middels (soms herkenbare) flitsauto’s op drukke locaties, zoals bij evenementen en grensovergangen, worden automatische kentekenregistraties uitgevoerd. Daarna wordt de kilometeradministratie opgevraagd en gekeken of de bewuste rit in de administratie is opgenomen. Als de rit er niet in staat, volgt een navorderingsaanslag met boete. De boete zou in redelijkheid 25% moeten bedragen, maar deze loopt veelal tegen 50%. Daarom geven wij de volgende tip:

Belastingtip boete

Maak bezwaar tegen de boete, deze behoort in de meeste gevallen 25% te zijn. De centrale vraag die ook voor kan liggen is: is er een nieuw feit dat navordering kan rechtvaardigen? Dit zal in de rechtspraak worden opgelost.

Bijtelling oldtimer

De bijtelling over de cataloguswaarde bedraagt in principe 22%. Netto kost een auto dan ongeveer 10% van de cataloguswaarde. Bij het rijden van een ‘schone auto’ wordt de bijtelling verlaagd tot 8%. Voor auto's ouder dan 15 jaar geldt een speciale regeling, 35% bijtelling over de waarde in het economische verkeer, dus niet de cataloguswaarde. Meestal is het rijden in een dergelijke auto (veelal youngtimer-regeling genoemd) fiscaal voordelig.