Let op, geld lenen kost geld Let op, geld lenen kost geld
r7WGJYkbtjA1cLQyZUE0RkBjMFamBnzRjw9QgFfo.jpg

Tips & Tricks

Fiscale bijtelling: hoe zit het in 2021?

3 februari 2021 door Geraldine Knoop

Elk jaar verandert er het nodige aan de regels voor fiscale bijtelling van uw leaseauto. DTC Lease praat u bij.

Twee tarieven

De hoogte van de bijtelling is gerelateerd aan de hoeveelheid CO2 die de auto uitstoot. Daarbij gelden voor 2021 twee tarieven. Voor een emissieloos voertuig, dat dus 0 gram CO2 per kilometer uitstoot, geldt een bijtelling van 12% (was in 2020 nog 8%). Voor alle overige auto’s is het tarief 22% (gelijk aan 2020).

Deze percentages worden berekend over de cataloguswaarde van de auto, opgeteld bij het inkomen en maandelijks verrekend met de loonbelasting.

Het tarief van 12% voor auto’s zonder uitstoot geldt tot € 40.000,- cataloguswaarde. Alles daarboven wordt met 22% bijtelling belast.

Achtergrond

De fiscus ziet het privé rijden in een auto van de zaak als ‘loon in natura’. Dit loonvoordeel wordt belast via de fiscale bijtelling. Deze geldt als per jaar meer dan 500 kilometer privé wordt gereden in de leaseauto. Wordt er uitsluitend zakelijk gereden, dan is een officiële rittenregistratie vereist om de bijtelling te vermijden. Woon-werkverkeer wordt gezien als zakelijk gebruik van de auto.

Verschil werknemer en ondernemer?

Het maakt voor de belastingdienst niet uit of een werknemer in een auto van de werkgever rijdt, of in een auto van de eigen onderneming. In beide gevallen moet er, bij meer dan 500 privékilometers, bijtelling worden betaald.

Voor de werknemer is dat in de vorm van extra inkomstenbelasting en voor de ondernemer wordt de bijtelling bij de winst opgeteld. Is de rechtsvorm een NV of BV, dan is de ondernemer daarvan werknemer en verloopt de bijtelling via diens inkomstenbelasting.

Volgend jaar en daarna

Voor elektrische (emissieloze) voertuigen geldt nu nog een fiscaal voordeel ten opzichte van auto’s met CO2-uitstoot. Dit voordeel neemt jaarlijks af, zo was de bijtelling tot 2019 0% en is deze via 4% en 8% jaarlijks verhoogd tot nu 12%. De standaard bijtelling van 22% blijft de komende jaren gelijk, in ieder geval tot en met 2026. In dat jaar zal ook de bijtelling voor emissieloze auto’s 22% bedragen.

De bijtellingsregeling voor 2021 is 5 jaar geldig. De auto’s die dit jaar tenaam worden gesteld, worden tot en met 2025 belast met 12% dan wel 22%. Voor auto’s die de komende jaren tenaam worden gesteld, liggen de bijtellingspercentages weer hoger. Zo stijgt het emissieloze tarief naar 16% (2022) en 17% (2025).

Voorbeeldberekening

Een werknemer rijdt het gehele jaar in een leasewagen met een cataloguswaarde van € 40.000,- en maakt meer dan 500 privékilometers. Het betreft een benzineauto, dus het tarief is 22%. De bruto bijtelling per jaar bedraagt 22% x € 40.000,- = € 8.800,- per jaar. Per maand wordt € 733,33 bij het inkomen geteld. Valt het inkomen van de werknemer in de belastingschijf van 38,1%, dan is de netto bijtelling 38,1% x € 733,33 = € 279,70 per maand en € 3.352,78 per jaar.

Let op: bijtelling wordt berekend over de periode van een jaar. Rijdt u slechts een deel van het jaar in de auto, dan betaalt u daar evenredig voor.

En: wanneer u aan uw werkgever (of onderneming) een vergoeding voor het privégebruik betaalt, dan mag u dat bedrag op de bijtelling in mindering brengen. DTC Lease helpt u graag

Heeft u een vraag over fiscale bijtelling, dan staan onze specialisten voor u klaar.

Deel dit artikel

bmw

Leaseauto

De best verkochte occasions van 2020

3 februari 2021

Lees meer
bmw

Tips & Tricks

Wilt u van uw te dure creditcard af?

16 december 2021

Lees meer